D4InfoNet

SUCCESHISTORIER

Hvide Sande Shipyard,
Steel and Service

“Den største force ved D4InfoNet er, at vi er sluppet af med forældede papirversioner af vejledninger m.v. Nu ved vi, at vi altid bruger de gældende dokumenter, når vi starter en ny sag. Overblikket er også en stor fordel. Vi samler afvigelser i D4Flow og bruger D4KeyFigures til at se, om der fx er mange leverandørfejl eller fejl på tegningerne”, siger Nikolaj Hviid, Technical Documentation Assistant

Vi står stærkere i forhold til andre aktører på markedet

”Man skal afsætte tid og ressourcer til at gennemføre en certificering, men det betaler sig”, siger Nikolaj Hviid, der er Technical Documentation Assistant i Hvide Sande Shipyard, Steel and Service.

Hvorfor er I certificeret?

Vi arbejder i en industri, hvor både myndigheder og kunder stiller høje krav til vores dokumentation for bl.a. sikkerhed og kvalitet. Derfor har vi har en hel række certificeringer, som dækker forskellige områder af vores virksomhed.

Hvad betyder certificeringerne for jeres virksomhed?

Der er ingen tvivl om, at certificeringerne giver adgang til større markeder. Vi kan langt bedre dokumentere, at vi har styr på processerne, og vi står også stærkere i forhold til andre aktører på markedet. Fx er vi lige blevet certificeret til EXC4, hvilket betyder at vores svejsekvalitet muliggør arbejde på ubåde og i reaktorer, der kan indeholde stråling. Det er den sværest opnåelige certificering af sin art i verden og sender et kraftigt signal til vores kunder om, at vi er specialister, der kan vores kram.

Hvad har været de største udfordringer ved certificering?

I bund og grund er det mekanisk og systemmæssigt ret enkelt at installere et digitalt ledelsessystem og gennemføre en certificering. Det er menneskene og dagligdagen, der kræver den største indsats, og kulturændringen har været den største udfordring.
Vi er en vestjysk virksomhed. Her kaster man sig ikke hovedkulds ud i noget nyt, så det har været en udfordring at få alle til at arbejde efter faste procedurer i stedet for at opfinde den dybe tallerken, hver gang, men det er lykkedes.

Løsningen har bl.a. været grundig oplæring og en vedholdende kvalitetsafdeling, der er dygtig til at bide sig fast. Vi har også været meget opmærksomme på at undgå at falde i den klassiske fælde, hvor man skal slå knuder på sig selv for at passe til systemet. Det skal være omvendt. Systemet skal passe til de arbejdsgange og procedurer, der er naturlige og effektive for os her i virksomheden.

Hvad ser I som de største styrker ved D4InfoNet?

Den største force ved D4InfoNet er, at vi er sluppet af med forældede papirversioner af vejledninger m.v. Nu ved vi, at vi altid bruger de gældende dokumenter, når vi starter en ny sag. Overblikket er også en stor fordel. Vi samler afvigelser i D4Flow og bruger D4KeyFigures til at se, om der fx er mange leverandørfejl eller fejl på tegningerne. Så kan vi identificere problemet og gøre noget ved det.

Derudover har vi fået en bedre styring af projektflowet. Hele registreringen af en ny sag foregår i D4InfoNet, og overleveringen fra den tekniske projektleder til produktionschefen og de andre nøglepersoner foregår også i systemet. Alle informationer tastes ind ét sted, og alle har adgang til dem i realtid.

Vi planlægger at tage en ny funktion i brug, så vi kan sende dokumenter i træning hos medarbejdere. Når de har kvitteret for, at de har læst og forstået dokumentet, kan vi dokumentere, at ændringer i procedurerne er bredt ud i organisationen, sådan som standarden kræver. Det er også en smart funktion ved oplæring af nye medarbejdere.

Hvad er jeres bedste tip til at sikre en god certificeringsprocess?

Mit råd til andre, der står over for en certificering, er først og fremmest at sørge for at afsætte tilstrækkeligt med ressourcer, før man går i gang. Det tager tid at implementere et nyt system og nye arbejdsgange, men indsatsen betaler sig i sidste ende.

God forberedelse og styring af forløbet er også vigtigt, og man skal sørge for at have de rette kompetencer i huset, tage nogle kurser eller hyre eksterne konsulenter ind. Det kan også anbefales at køre en præ-audit, så man har tjek på, at alting fungerer, før certificeringen skal i hus. Og så handler det rigtigt meget om at involvere og lytte til medarbejderne undervejs og sørge for, at de nemt kan få den hjælp og support, de har brug for.




Hvide Sande Shipyard, Steel and Service bygger, reparerer og servicerer skibe, og fremstiller desuden avancerede konstruktioner i aluminium og stål. Med deres centrale placering i forhold til vind- og offshore-aktiviteterne i Nordsøen er det også her, virksomheden har nogle af deres største kunder. Hvide Sande Shipyard, Steel and Service er grundlagt i 1950’erne og har cirka 160 medarbejdere.

Virksomheden bruger D4InfoNet i stål-afdelingen, som er certificeret efter ISO 9001 i kvalitetsledelse samt EN-1090-1 for udførelse af stål- og aluminiumskonstruktioner og ISO 3834-2-2015 for smeltesvejsning af metalliske materialer.

www.hvsa.dk

Send os en besked

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Book en demo

Få en uforpligtende demo af D4InfoNet, og
hør hvordan D4 kan optimere jeres processer.

Få tilsendt brochure

Få tilsendt en fysisk brochure om D4’s produkter og om vores
kvalitetsledelsessystem D4InfoNet.

+45 45 90 31 50

Info@d4.dk

Askvang 11, 3400 Hillerød

Få en gennemgang af D4InfoNet

Book en tid med en af vores konsulenter.
Udfyld navn og telefonnummer, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Få en gennemgang af D4InfoNet

Book en tid med en af vores konsulenter. Udfyld navn og telefonnummer, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Få tilsendt en produkt-brochure

Læs mere omkring vores produkter. Udfyld felterne, så fremsender vi en brochure til dig, hurtigst muligt.

Få tilsendt en produktbrochure

Læs mere omkring vores produkter. Udfyld felterne, så fremsender vi en brochure til dig, hurtigst muligt.

Søg på D4InfoNet.dk

Tilmeld dig til et af vores kurser

Udfyld felterne, så kontakter vi dig.

Tilmeld dig til et af vores kurser

Udfyld felterne, så kontakter vi dig.